Montaż zaburtowego silnika pomocniczego do łodzi z napędem strugowodnym.


Posiadam łódź z napędem strugowodnym. Sprawność tego napędu zależy silnie od prędkości obrotowej silnika. Przy niskich prędkościach ok. 8-10 km/h (1800-2000 obr/min) spalanie benzyny jest na poziomie 6-7 l/h. Skłoniło mnie to do opracowania systemu napędu do pływania przy małych prędkościach.
Na platformie na rufie zamontowałem centralnie silnik pomocniczy 8 kM - czterosuw Y.(zasilanie paliwem z tego samego zbiornika, co silnik główny). Podłączenie manetki (gaz,biegi,zapłon) nie stanowiło problemu, wszystko standardowo. Problemem z którym musiałem walczyć było przeniesienie ruchów układu kierowniczego strugi na silnik . Pomijam fakt iż w serwisie silnika Y. polecono mi zakup oddzielnej drugiej kierownicy ze sterociągiem albo hydraulicznego układu do sterowania dwoma silnikami. Obydwie możliwości nie odpowiadały mi. Musiałem opracować coś innego.
Na rysunku przedstawiam schemat mojego rozwiązania.

Kierownicą poprzez sterociąg steruję ruchami strugi a od niej przerobionym sterociągiem M58 kieruję silnikiem pomocniczym Y.
Na rysunku poniżej przedstawiam sposób przerobienia końcówki sterociagu (tego z wystającą linką).

Sterociąg M58 zakończony jest końcówką gwintowaną, która umożliwiła mi w prosty sposób dokręcenie mufki 1/4" z przyspawaną rurką i przesuwającą się w niej drugą mniejszą wg powyższych wymiarów. Rurka na końcu została zagnieciona na prasie wraz z wystającą końcówką linki sterociągu. W końcówce wykonałem otwór na śrubę łączącą stary i nowy układ sterowania. W miejscu połączenia mufy i sterociągu wykonałem uchwyt mocujący cały układ do ściany rufy. Drugi oryginalny koniec linki sterociągu wyprowadziłem poprzez rufę i za pomocą „pogrzebacza” połączyłem z silnikiem Y.

Po przepływaniu 1 sezonu stwierdzam ze układ sprawdził się , pracuję prawidłowo i nie wprowadza dodatkowych wyczuwalnych oporów przy pływaniu na strudze (silnik Y. podniesiony).
Koniecznym stało się usunięcie wszystkich luzów na połączeniach śruba-otwór gdyż po zsumowaniu wszystkich na obu sterociągach na kierownicy występował zbyt duży luz co utrudniało pływanie.

W przypadku dodatkowych pytań proszę o email do Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 


Rysunki do pobrania w naszym dziale POBIERANIE - DOKUMENTY -TECHNIKA



PŁYWAJ Z GŁOWĄ !!!

Pamiętaj, że łódki na brzegu czy przy pomoście są bezbronne wobec fali

Migawki

Komunikat nawigacyjny nr 9/2018

Prace na ujęciu wody na Wiśle Warszawskiej w km 509+800

Więcej…