Wklejanie okien z poliwęglanu.

Ze względu na szereg zalet poliwęglanu postanowiłem przy wymianie starych okien na jachcie zastosować ten materiał zamiast pleksi.

Materiały:

  • poliwęglan dymowy albo  kolorowy  np. firmy „BAYER” albo innej firmy 4 lub 5 mm - albo grubszy jak Chcesz mieć ciemniejszy, różnice niewielkie. ( ul. Rzeczna 6   www.chemiawarszawa.pl )
  • podkład SIKA Primer-209 N ( dystr. ul.Dzielna 15 Warszawa www.farbydojachtow.plwww.sika.pl )
  • klej Sikaflex-295 UV czarny albo kolor ( j.w.)


Narzędzia

  • pilarka albo wyrzynarka ( wszystkie płaszczyzny maszyn oklejamy plastrem i poliwęglan jest czuły na zarysowania  )
  • benzyna ekstrakcyjna
  • papier ścierny 80, 100, 220
  • ostre płaskie dłuto do zdarcia starego kleju
  • nożyk
  • taśma papierowa montażowa  2 albo 3 cm. i 5 cm.
  • gumowe podkładki, grubość 3 mm. według zaleceń sprzedawcy z Dzielnej a wielkość zależy od szerokości spoiny ja dałem ok. 1 cm2.
  • stary koc ( materiał ) do kładzenia poliwęglanu ( opcja )
  • i wszystko inne które ułatwi Wam pracę.


Na Rzecznej 6 mają gumy antypoślizgowe i inne, pytajcie o  darmowe końcówki.

Na podkładki można wykorzystać starą wycieraczkę albo chlapacz od samochodu coś co jest odporne na chemię.

Wszystkie części gumowe oraz czyszczony pokład i poliwęglan należy odtłuścić przed nałożeniem chemikaliów.

Wykonanie

  • Zaczynamy od obrysowania starych okien na jachcie.
  • Zaznaczamy kierunki szyb i strony jachtu po zewnętrznych stronach.
  • Zdejmujemy stare szyby i zaklejamy otwory papierem albo folią od środka.
  • Układamy stare szyby na papierze albo kartonie i rysujemy szablon.
  • Dodajemy zapas na ubytki po zdjęciu starych szyb 1-2 mm. na krawędź dookoła.
  • Szablony przenosimy na nowe okna pilnując stron UV.

Poliwęglan ma po obu stronach folię z jednej strony gładką a z drugiej bazgroły producenta np. „BAYER” . Ta z bazgrołami ma filtr UV dlatego musimy pilnować początkowych zaznaczeń i nie zrywać foli do samego końca, łatwo się pomylić. Zrywamy folię tylko w miejscach klejenia.

Przystępujemy do czyszczenia pokładu.

  • Dłutem szer. np. 1 cm. delikatnie zeskrobujemy stary klej.
  • Robimy to do kreski zaznaczonej wcześniej po starych oknach. Może się okazać że mamy ubytki albo za dużo starego kleju i musimy dodać 1-2 mm. poliwęglanu dookoła krawędzi dlatego musimy kupić poliwęglan z małym zapasem. Ja dodałem 5mm. dookoła wtedy trzeba po przycięciu jeszcze raz przyłożyć szybę i zrobić nową kreskę, która będzie nam potrzebna do ponownego skrobania i przyklejenia taśmy przed klejeniem Sikaflexem.
  • Po przyłożeniu nowych szyb  robimy otwory na śruby montażowe, w połowie na lewym i prawym brzegu poliwęglanu i jednocześnie w kadłubie. Może się okazać że będzie potrzebna dodatkowa śruba jak jest więcej krzywizn.
  • Resztę szlifujemy papierem ściernym, delikatnie 80,100,120 220. w zależności od stanu pokładu.
  • Przyklejamy taśmę montażową do kreski na pokładzie.
  • Jeżeli się okaże że mamy szersze okna od pierwowzoru i zaznaczyliśmy nowe kreski, wycinamy delikatnie nożykiem po kresce którą widać na taśmie.
  • Taśmę naklejamy w jedną stronę nawet po przerwaniu ( z nakładką), łatwiej będzie odklejać.
  • Do montażu potrzebne są dwa wkręty, po lewej i prawej stronie okna. Wkręty uniemożliwiają spłynięcie okna przed zaschnięciem kleju i odpowiednie wyprofilowanie poliwęglanu na krzywiznach jachtu. Potem wykręcamy wkręty i uzupełniamy dziurki klejem.
  • Mamy wyczyszczony kadłub pod okna.
  • Usuwamy zanieczyszczenia z środka okna czyli odkurzamy i zrywamy  papier od środka.
  • Musimy zabezpieczyć wewnętrzne części jachtu przed klejem więc oklejamy dookoła taśmą montażową cienką ale nie na styk zostawiamy fugę 1-2 mm, którą potem obrabiamy cienkim patyczkiem bo palec nie dojdzie.
  • W moim przypadku przy jachcie 20-letnim musiałem zrobią parę rzeczy przed wklejeniem.
  • Wewnętrzne listwy wokół okienne trzeba zamontować przed montażem i zrobić wszystkie widoczne rzeczy których później nie zrobimy.
  • Jeszcze raz musimy przyłożyć je do kadłuba, najlepiej przykręcić wkrętami.
  • Trzeba wejść do jachtu i odrysować okna od środka.
  • Po zdjęciu okna delikatnie odcinamy nadmiar folii tam gdzie będzie klej.
  • Szlifujemy drobnym papierem miejsca pod podkład SIKA Primer.
  • Malujemy poliwęglan podkładem SIKA Primer, nie odklejamy folii.
  • Malujemy kadłub podkładem SIKA Primer.
  • Na pomalowany podkładem kadłub naklejamy dystanse, małe kwadraciki 1x1 cm gumy co 5 cm i blisko po obu stronach śrub.
  • Czekamy pół godziny i  nakładamy klej w taki sposób żeby po przyłożeniu nie zostały w środku pęcherzyki powietrza ( ja zrobiłem zygzakiem ).
  • Nie można zostawić klejenia na kolejny dzień.
  • Przykładamy szyby do kadłuba i dociskamy dookoła, równocześnie delikatnie wkręcamy śruby, ale nie do oporu, bo poliwęglan jest miękki.
  • Po dociśnięciu i upewnieniu się, że niema pęcherzy robimy fugę i odklejamy taśmę.
  • Śruby zostają do całkowitego zaschnięcia kleju.
  • Klej na poliwęglanie zostaje do wyschnięcia, potem bez problemu schodzi tylko trzeba pamiętać NICZYM OSTRYM.
  • Na szybach w środku jachtu też robimy fugę i odlepiamy taśmy montażowe.
  • Następnego dnia wykręcamy śruby i wciskamy trochę kleju.
  • Tak cieszymy się nowymi oknami aż się nie porysują, bo nawet szmata je rysuje tak miękki jest poliwęglan.
  • Wyższością poliwęglanu nad pleksi jest to, że nie pęka.
  • Pleksi kruszy się jak ostre szkło, przynajmniej ja takie miałem.

Przy wymianie okien na kolejnym jachcie w klubie zrobimy zdjęcia albo film.

Miłej zabawy.

Żeglarz Paweł

 

Przed

Po