2017 -Rejs do Helgoland
REJS NA HELGOLAND
10.07. - 07.08.2017
To miała być wyprawa wypoczynkowo – poznawcza, bez pośpiechu, od portu do portu, z postojami, w ewentualnym oczekiwaniu na korzystny wiatr. Cel też był nieskomplikowany – pożeglować po obcych wodach, a przy okazji odwiedzić miejsce, gdzie zmarł w niewyjaśnionych do dziś okolicznościach generał Ignacy Prądzyński. Postać ważna w naszej historii. Bodaj najbardziej znany w Europie strateg polski. Odegrał wybitną rolę w wojnie z Rosją w 1831r., był znakomitym pamiętnikarzem, inżynierem i co ważne dla żeglarzy – projektantem i budowniczym Kanału Augustowskiego. Śmiertelnie chory i bardzo cierpiący przybył na Helgoland pod koniec lipca 1850 r. w nadziei, iż podratuje gasnące zdrowie kąpielami morskimi w znanym już wówczas uzdrowisku, jakim była wyspa Helgoland. Nadzieje były płonne.
"DWUSTER" do silnika zaburtowego
"DWUSTER" DO SILNIKA ZABURTOWEGO
Z problemem niedostatecznej stateczności kursowej - szczególnie jachtu motorowego - (różnej dla każdego typu łódki) spotkać się można powszechnie na wielu jachtach. Jachty mogą mieć tę nautyczną "właściwość" z "urodzenia" - z różnych konstrukcyjnych powodów: kształtu ogólnego, kształtu części podwodnej (np. kadłuba owalnego, płytkie V), położenia środka oporu bocznego i.t.p. - jak również z wielu powodów nabytych, między innymi sposobu eksploatowania, o czym nie ma sensu się rozpisywać bo wszyscy świadomi armatorzy znając swój jacht o tym dobrze wiedzą.
Każdy posiadacz takiego jachtu albo się do tego zjawiska po prostu przyzwyczaja i macha na to ręką, albo szuka rozwiązania technicznego tej dolegliwości, wybierając wśród ogólnie znanych, mniej lub więcej skutecznych rozwiązań odpowiednie dla siebie - czasem w ciemno lub też eksperymentując.
Tak też było i w naszym przypadku.
Rejs 2017 "Ewy 3"
Sprawozdanie z rejsu po wodach śródlądowych Francji
wykonanego w dniach 26 kwietnia – 28 czerwca 2017.
Mały wstęp
W terminie 26 kwietnia – 28 czerwca 2017 wykonaliśmy Ewą3 (antila 22 opisana w sprawozdaniach z rejsów wykonanych w latach 2009 – 2011) rejs po wodach śródlądowych Francji (w ogólnym zarysie z rejonu Strasbourga do Carcassonne). Był on zasadniczo kontynuacją rejsu wykonanego w roku 2015 po wodach północnej Francji; naszym celem było smakowanie historii i kultury południowej Francji oraz jej dróg wodnych. Korzystaliśmy z dosyć aktualnej locji: David Edwards – May, Inland Waterways of France (Imray, 2010) oraz map VNF (są dostępne na stronie www.vnf.fr); dokumentację krajoznawczą zgromadzono na podstawie wikipedii (głównie francuskiej) oraz tematycznych stron internetowych.
Sprawozdanie z Gali Roku Mariusza Zaruskiego
Sprawozdanie
z Gali Roku Mariusza Zaruskiego
Warszawa, 31.01.2017
W dniu 31 stycznia 2017 mija 150 rocznica urodzin gen. Mariusza Zaruskiego. Polski Związek Żeglarski ogłosił rok 2017 – Rokiem Mariusza Zaruskiego i zorganizował z tej okazji „Galę Roku Mariusza Zaruskiego” w Centrum Olimpijskim PKOl będącą zarazem uroczystą inauguracją całorocznych obchodów. Przypomnę że w roku 2011 minęła 70 rocznica śmierci Generała (8.04.1941) w więzieniu NKWD w Chersoniu. Z racji istotnej inicjatywy kol. Marka Tarczyńskiego, w organizowaniu uroczystości upamiętniających to tragiczne wydarzenie, zostałem włączony do delegacji jadącej na uroczystości rocznicowe (18.04.2011) do Chersonia; dalszą konsekwencją był udział Iwony i Marka Tarczyńskich (s/y Cerberyna – Mila 2) oraz Ewy Dziduszko i Waldemara Ufnalskiego (s/y Ewa 3) w rejsie Dnieprem do Chersonia.
Nurtem Schengen 2016
NURTEM SCHENGEN 2016
REJS NA MALTĘ I DOOKOŁA ADRIATYKU
25.06 – 9.08.2016
Tegoroczny rejs zakończył nasz żeglarski program, Nurtem Schengen, który realizowaliśmy przez ostatnie 7 lat. Do zdobycia mieliśmy jeszcze bandery Słowenii i Malty, zamykające listę państw morskich, uczestniczących w traktacie Schengen.
Załoga: Iwona i Marek Tarczyńscy, tym razem bez suczki Mili, która wcześniej pożegnała ten świat.
Jacht: Cerberyna –Mila 3, konstrukcji duńskiej, z 1975 r., Supero 800, z silnikiem stacjonarnym Yanmar 3YM20, dł. 8 m, szer. 2,70, wyporność 2,8 t, zan. 1,4 m. slup 36 m2.
Jacht przewieźliśmy drogą lądową do portu Koper w Słowenii i tu przez 3 dni przygotowywaliśmy go do rejsu, płacąc w marinie po 31 E za dobę postoju i 60 E za wodowanie.
Strona 3 z 11